Langverwachte CD van Maud Sauer swingt, zingt, piept en kraakt
Maud Sauer is wat je noemt een echte rot in het vak. Al vanaf eind jaren ’70 is zij niet meer weg te denken uit de wereld van de muziek. Als net afgestudeerde hoboïste aan het conservatorium van Den Haag veroverde zij al snel een plek in de hedendaagse en geïmproviseerde muziek. Een opvallende plek, omdat hobo in dat circuit nieuw was. Ze speelde jarenlang in het Maarten Altena Kwartet en in het septet van Guus Janssen. Ze stond ook vaak als solist op verschillende podia in binnen- en buitenland. Daarbij is ze altijd actief geweest op het gebied van emancipatie van vrouwen in het muziekleven. Nog iets wat ze vanaf begin jaren ’80 al doet – in het begin zo terloops mogelijk, maar in de loop der jaren steeds bewuster – is componeren. Het resultaat van haar veelzijdige muzikale carrière van de afgelopen twintig jaar is voor het eerst te beluisteren op de CD Ergens / Ooit.
Ergens / Ooit, zeer stijlvol vormgegeven overigens, bevat de filmmuziek die Maud Sauer in de jaren ’80 schreef voor de films Eduardo Uruguayo en …and that is why the state is to blame en voor de documentaire Time Seeking Circles, alledrie gemaakt door de filmmaker Frank Diamand. Diamand is tevens de dichter van de twee liederencycli Otra Vez (1991) en Ergens / ooit (2001), die ook op de CD staan, gezongen door sopraan Lara Diamand. Bovendien zijn er maar liefst vier solo-improvisaties te horen, opgenomen in 1982 tijdens het Claxon Festival en in 1991 tijdens het festival Women and Music, met Maud Sauer op hobo en engelse hoorn.
De CD is verrassend en afwisselend en schijnt een breed licht op wat Maud Sauer te bieden heeft. De swingende en melodieuze filmmuziek vraagt naar meer en van haar knotsgekke, maar zeer virtuoze improvisaties op hobo en engelse hoorn gaan af en toe je haren overeind staan. De cyclus Otra Vez, voor sopraan, klarinet en piano bevat kleurrijke en vrij tonale liederen. Ergens / ooit daarentegen heeft een veel abstracter karakter, met name door de combinatie van sopraan en slagwerk.
Toch mis ik een aantal werken op deze CD. Glijbaan voor drie hobo’s bijvoorbeeld, en Tomaat voor vier blazers, piano, contrabas en drums. Of Traan, heel anders dan Tomaat maar wel voor dezelfde bezetting. Waarom staat er niet één van dit soort werken op de CD? Dat had het geheel nog completer gemaakt.
Maud Sauer, Ergens / Ooit. Essential
Clara de Mik (Nieuwsbrief 33, april 2003)