Musici Gamelan Movements & Voice Expeditions
Sinta Wullur
Sinta Wullur werd geboren op 16 november 1958 in Bandung, Indonesië en kwam in 1968 naar Nederland. Haar eerste muzikale studie was klassiek piano aan het Sweelinck Conservatorium bij Willem Brons. Na haar piano-examen, studeerde Sinta Wullur tegelijkertijd compositie en gamelan. Zij begon haar compositiestudie bij Ton de Leeuw aan het Sweelinck Conservatorium en vervolgde deze in 1988 aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Theo Loevendie en Louis Andriessen. Op beide conservatoria werkte ze ook in de elektronische studio, o.a. o.l.v. Gilius van Bergeijk en Jan Boerman. In 1991 deed zij haar eindexamen. Enkele maanden per jaar studeerde ze gamelan en zang in Indonesië, Java en Bali. Het resulteerde in de oprichting van verschillende gamelangroepen / stichtingen zoals Tirta, Irama en Multifoon. Ze speelt en zingt in de Javaanse gamelangroep Widosari en heeft de artistieke leiding in het moderne chromatische gamelanensemble Multifoon. In 2002 werd Sinta Wullur verkozen tot Toondichteres des Vaderlands.
Net als haar compositiedocent Ton de Leeuw streeft Sinta Wullur in haar composities naar de integratie tussen Oost en West. Voor de gamelangroep Gending die zich toelegt op moderne muziek en voor Slagwerkgroep Den Haag componeerde ze stukken voor een gamelanorkest al of niet gecombineerd met westerse instrumenten met invloeden van westerse, hedendaagse muziek. Voor westerse ensembles heeft ze composities gemaakt met elementen en structuren van de gamelantraditie. In deze composities zijn de invloeden van de gamelan of Indiase muziek te vinden in de ritmes, de structuren en toonstelsels of in het gebruik van bepaalde modi. Behalve moderne klassieke muziek en moderne gamelanmuziek is Sinta Wullur ook actief op het gebied van theatermuziek. Zo heeft zij samen met de regisseur John Lust de musical www.sprookjesbos.nl geschreven, voor kinderkoor, solisten, piano en ensemble. Vorig jaar april is deze in première gegaan en sinds kort is de musical op cd verkrijgbaar.Ensemble Multifoon
Ensemble Multifoon voert nieuwe composities uit geschreven voor de chromatische gamelan gecombineerd met westerse instrumenten, sinds de aanschaf ervan in 1995. De projecten "Gongs and Strings", "Ikut Sang Surya" en "Ontmoeting van twee tradities" zijn succesvol ontvangen door zowel publiek van de moderne muziek als liefhebbers van de traditionele gamelan. Het laatste project "Gamelan meets Saxophones"samen met het Aurelia saxofoonkwartet zal te horen zijn in december 2002. De gamelanspelers van ensemble Multifoon zijn samengesteld uit professionele musici (slagwerkers, pianisten) met gamelanervaring en uit leiders van in Nederland opererende gamelangroepen "Widosari " en "Tirta". De artistieke leiding van Ensemble Multifoon is in handen van Sinta Wullur. Zij studeerde piano en compositie aan conservatoria te Amsterdam en Den Haag. In haar geboorteland Indonesië studeerde zij Javaanse en Balinese gamelan. De concerten van Ensemble Multifoon zijn succesvol ontvangen door zowel publiek van de moderne muziek als liefhebbers van de traditionele gamelan. Enkele citaten uit de pers over uitvoeringen van Ensemble Multifoon: "Fraaie muziek twaalftoons gamelan" , (Utrechts Dagblad) "Ze slaagt erin om respect voor de gamelantraditie te verenigen met de dramatiek en de harmoniek van de Westerse muziek"........... "Het is nog maar een glimpje van de perspectieven die dit bijzondere instrumentarium te bieden heeft." (Volkskrant) "Het resultaat is oosterse muziek met westerse harmoniën ofwel westerse muziek met oosterse klank". (Zeeuwse Courant).Josep Vicent
Josep Vicent (1970) is geboren in Altea, Spanje. Hij is cum laude afgestudeerd aan het Conservatoria Oscar Esplá de Alicante en het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam als respectievelijk percussionist en dirigent. Vicent heeft een stevige reputatie opgebouwd als uitvoerder van hedendaagse muziek.
Hij legt zich toe op het integreren van invloeden uit de meest uiteenlopende culturen en disciplines of het nu om jazz gaat of flamenco, Indiase raga of Noord-Afrikaanse ritmepatronen, rechttoe rechtaan composities of multimediaspektakels, Josep Vicent stort zich erop met zijn unieke, persoonlijke benadering en ongebreidelde energie, en heeft daarbij altijd nauwe contacten onderhouden met componisten als Ton de Leeuw, Iannis Xenakis, David del Puerto, Rafael Reina, Theo Loevendie, Ramon Ramos, Carles Santos en vele anderen.
Josep Vicent ontving verscheidene prijzen en onderscheidingen, onder meer van het Spaanse ministerie voor Cultuur, Juventudes Musicales de España, Direccion General de Rel. Culturales y Cientificias en JONDE (Spaans Nationaal Jeugd Orkest). Hij werkte met Jeunesses Musicales World Orquestra, het Xenakis Ensemble, Joven Orquesta Nacional de España en het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Hij schreef kamermuziek, een liederencyclus en vele composities voor slagwerkgroep.
Hij verzorgde gastdirecties voor onder andere Orquestra de Barcelona i Nacional de Catalunya, Orquesta de Valencia, Gaudeamus Ensemble, Orquesta Sinfónica del Mediterraneo, Joven Orquesta Nacional de España, Nederlands Radio Metropole Orkest, The Contemporary Singers en het Noordhollands Philharmonisch Orkest.
Vanaf 1996 en tot 2001 is Josep Vicent dirigent van Interval Chamber en artistiek leider van het Nits de la Mediterránia Festival, waar hij concerten organiseert voor het Music and Peace-programma van UNESCO. Hij is dirigent van Orquestra de les Arts in Spanje.
Sinds 1990 maakt Vicent deel uit van Slagwerkgroep Amsterdam, waarvan hij later artistiek leider wordt. Zijn komst luidt een nieuwe periode in voor het ensemble, met wereldwijde tournees er volgen concerten in meer dan vijftien landen, waaronder Taiwan, Spanje, Hongarije, Zweden, Litouwen, Frankrijk, Italië, Polen, de VS, Duitsland, België, Zwitserland en Rusland en de organisatie van festivals als Xenakis, the New Music Xperience en het Carlos Chávez Festival.
In 1997 dirigeert hij in Duitsland Rafael Reina¹s opera Von der Wiege bis zum Grab en in 2000 de Europese première van Astor Piazzola¹s Maria de Buenos Aires. Hij schreef de show Asiatica voor de Expo 1998 in Lissabon. In 2002 schreef hij de show Surrealismes voor de Dali Foundation en La Maquina Orquestral voor het Auditorium Barcelona.
Hij maakte opnamen bij labels als Willibrord Classics, Composer¹s Voice, Et¹cetera Records en Ensayo-RBA.
Vicent is sinds 2002 adviseur van het Spaanse ministerie van Cultuur.Romain Bischoff
Earned the Premier Prix de Chant Opera with Pierre Fléta at the Conservatory of Liège, and a performance diploma (uitvoerend musicus) at the Royal Conservatory in The Hague. He studied voice with Christa Ludwig, Walter Berry, and Aafje Heijnis, and choral and orchestral conducting in Liège and Paris. Bischoff has sung in opera houses in France, Belgium, Germany, Italy, and in the Netherlands with Opera Zuid, De Nationale Reisopera, and De Nederlandse Opera. His repertoire includes Mozart¹s Don Giovanni (Leporello) and Le Nozze di Figaro (Figaro), Janá_ek¹s The Cunning Little Vixen, Poulenc¹s Dialogues des Carmélites, Schnittke¹s Life with an Idiot, Martinù¹s Julietta, Henze¹s El Cimarron, Walton¹s The Bear, Ullman¹s Der Kaiser von Atlantis and Pijper¹s Merlijn. Bischoff has worked with conductors including Reinbert de Leeuw, Hartmut Haenchen, William Christie, Mstislav Rostropovich, Marc Albrecht, Peter Rundel, Gerry Bertini, Kenneth Montgomery, Henry Lewis, Georges-Elie Octors, John Adams, Ed Spanjaard, Lothar Zagrosek and Philippe Entremont. A recognized interpreter of contemporary music, he has participated different times in the Venice Biennial. At the Holland Festival he sang lead roles in The Death of Oedipus by Qu Xiasong (1994), and in Robert Heppener¹s Een Ziel van Hout (1998). He sang also lead roles in Boudewijn Tarenskeen¹s Death and Love, Persians, and Elektra. Bischoff appeared with Misha Mengelberg¹s jazz ensemble Instant Composers Pool. During the 1998/99 season he sang lead roles in Dark Lady (role of Shakespeare) by Rijnders / Tarenskeen (De Nederlandse Opera) and Gershwin in Blue by Meijering / de Boer. He performed Aventures / Nouvelles Aventures by Ligeti in Brussels (the Munt), Paris (Les Bouffes du Nord), Rouen, Zürich (Tonkunsthalle) and Amsterdam. In 2000, he sang in Wagner¹s Die Meistersinger von Nürnberg at De Nederlandse Opera (conducted by Hartmut Haenchen), Bizet¹s Carmen (Dancairo; Opera Zuid), Puccini¹s Tosca (De Munt), and in a music theatre production by Paul Koek (Holland Festival). In 2001 Bischoff sang the title role in Le Nozze di Figaro (Opera Zuid), and the role of Harashta in Janá_ek¹s The Cunning Little Vixen (conducted by Marc Albrecht; Vlaamse Opera). Recent engagements include the oratorio Die Hamletmaschine by Georges Aperghis (Athens and Stuttgart), Aribert Reiman¹s Lear (De Nederlandse Opera) and Monteverdi¹s L¹Incoronazione di Poppea in New York (De Nederlandse Opera). He also sang at the Percussion Festival in The Hague. In the 2002 / 2003 season he will appear at festivals for contemporary music in Lisbon, Berlin, Zürich, New York and Vienna. He will also sing a new opera of Gerard Ammerlaan, called De Satansfles (Opera Festival Groningen) and he will perform the role of Léandre in Prokofiev¹s L¹Amour des Trois Oranges (De Vlaamse Opera). He will also appear in the new opera of Philippe Manoury La Frontière (Bouffes du Nord, Paris). Romain Bischoff is also artistic manager of the Dutch Vocal Laboratory for Contemporary Music / Amsterdam witch starts in autumn 2002.Galina Durmushliyska
Galina Durmushliyska werd op 5 juni 1959 geboren in het dorp Vedrina (provincie Dobrudja, noordoost Bulgarije). Van kinds af aan zong ze de volksliederen van haar streek en trad als amateur-zangeres op. Vanaf 1977 zong ze in het staatsensemble "Dobrudja". In 1991 zong ze de eerste stem in het trio "Dobrudja" en ze werden uitgenodigd opnamen te maken voor de Bulgaarse Nationale Radio. Dit werd haar doorbraak, sindsdien schreven componisten speciale arrangementen voor haar. In 1995 maakte ze haar eerste buitenlandse tournee met Kalimana in Frankrijk, België en Finland. In 1997 trad ze met twee andere zangeressen op als vocaal trio bij de bekende Griekse jazzformatie "Iasis". Hiermee heeft ze tournees in Griekenland gemaakt. Na het Dobrudja ensemble heeft Galina door heel Bulgarije als soliste opgetreden. In Bulgarije zijn veel audiocassettes met haar zang uitgegeven en ze geniet een nationale bekendheid, gezien het aantal tv-producties die aan haar gewijd zijn. In de zomer en herfst van 1999 heeft Galina in Nederland gewerkt als zangdocente en cd opnamen gemaakt met het trio "Kusmet" In het voorjaar van 2000 heeft zij tijdens een concert met de Griekse Jazz formatie Iasis ook samengewerkt met de in Amerika wonende multi-instrumentalist en zanger Omar Faruk Tekbilek, wat leidde tot een uitnodiging als soliste voor cd opnamen in juli 2000 te Parijs voor zijn samen met Steve Shehan geproduceerde CD Alif die begin 2001 is uit gekomen. Vanaf juli 2000 heeft Galina zich in Nederland gevestigd. Op 1 oktober van dat jaar is haar eerste solo cd "Galina Durmushliyska - Voice of Dobrudja" uitgekomen, zowel in Bulgarije als in West Europa en Amerika (zie bij Albums). Op 21 december 2001 heeft de première plaats gevonden van een koorproductie van Galina Durmushliyska met het koor Slavuj onder leiding van Dragan Minderovic. Van dit concert is een live CD registratie gemaakt (luister naar Izgrjala zora Dennitsa) en het concert en een interview met Galina is 4 keer uitgezonden door Oost Europa TV op het Salto kanaal. Januari 2002 is een lied van Galina als eerste track opgenomen op een nieuw album Love songs of the world van ARC Music en was Galina een van de covernamen voor dit nieuwe album. In februari 2002 is Galina samen met de koordirigent Rineke Marwitz het projectkoor femail@stage gestart. Op 24 mei heeft dit koor met veel succes een eerste voorstelling gegeven tijdens een receptie op de Bulgaarse ambassade ter gelegenheid van de dag van de Bulgaarse cultuur "Kyril en Methodi". Gewerkt wordt aan een volledige theaterproductie voor de periode november 2002 tot augustus 2003. In augustus 2002 is bij ARC Music International de twee solo CD van Galina uitgekomen, die in meer dan 20 landen wordt gedistribueerd.Sandhya Sanjana
Sandhya Sanjana was born in Bombay, India and her musical journey began at the age of two. She was raised in New Delhi where she was part of a culturally active group. Participating in musical shows since the age of five, she absorbed various folk and classical influences from ancient and contemporary India.
From an early age, she studied Indian classical vocals under several Gurus, absorbing the styles from various 'gharanas'. In her teenage years, she discovered rock and pop music. This new and youthful energy so fascinated her that she sang in some rock groups in Bombay. Then she heard Miles Davis and John Coltrane. Her world was turned around once again. In order to expand her musical scope, she sang in several jazz clubs all over India. Then she travelled the world with the group DIVYA.
While performing at the Jazz Jamboree in Poland, Alice Coltrane heard Sandhya sing and was most impressed with her effortless blending of Indian classical styles with jazz and contemporary settings. She invited DIVYA to perform for the 5th John Coltrane festival. While in Los Angeles for the festival, Alice Coltrane invited Sandhya to record some tracks on Glorious Chants, her CD of spiritual music. A year later, Alice was invited to perform on a BBC television series "Rhythms of the world". She invited Sandhya to sing with her on the show.Junko Ueda
Junko Ueda, born in Tokyo, Japan, studied satsuma-biwa with the famous Kinshi Tsuruta and Buddhist shômyô-chanting with Kôshin Ebihara. Also, she studied piano and composition (under Jôji Yuasa) at the Tokyo College of Music. She has performed satsuma-biwa and kugo (the Japanese ancient harp) in new music concerts at the National Theatre Tokyo.
Since 1988, Ueda has been giving biwa/voice solo concert and shômyô (Japanese Buddhist chanting) vocal workshop in numerous situations and at music festivals, e.g. Midem Cannes, Wratislavia Cantans Wroclaw and Oude Muziek Festival Utrecht. Her traditional biwa CD 'Heike Monogatari' (VDE/AIMP Geneva, Crown Japan) recorded at the mountain monastery of Hiei-zan, Japan has been awarded by the Grand Prix du Disque, Academie Charles Cros, Paris.
Contributing for new compositions, Junko Ueda has been working with composers, e.g. Jean-Claude Eloy, Qu Xiaosong, Keiko Harada and performing with e.g. cellist Yo Yo Ma and the Dutch Nieuw Ensemble, Participating at various music festivals, e.g. Festival d'Autumn Paris, Warsaw Autumn and Musica Strasbourg. Since 1988 she has a duo with Dutch flutist Wil Offermans. This duo has recorded the CD 'How to Survive in Paradise' (VDE-Gallo, Swiss) and has been touring world-wide, participating at music festivals, e.g. Festival d'été de Quebéc, Musique Action Nancy, Musica Contemporanea Bogota and New Music Festival Middelburg.Jannie Pranger
De sopraan Jannie Pranger is een van Nederlands bekendste zangeressen in de hedendaagse muziek. Ze studeerde solozang aan het conservatorium van Utrecht. Na haar studie maakte ze een aantal jaren deel uit van het Commedia Opera Instabile Ensemble te München; een groep gespecialiseerd in eigentijds muziektheater. Met de pianiste Tomoko Mukaiyama vormt ze sinds 1994 een duo, hun recitals zijn steeds weer spraakmakend. Ze oogstte veel lof met uitvoeringen van werken van Iannis Xenakis(Kassandra), Luciano Berio (Recital I) ,Olivier Messiaen (Harawi), György Kurtág (Jozef Attila Fragmenten), Salvatore Sciarrino (Vanitas). Naar aanleiding van haar interpretatie van "Harawi" van Messiaen schreef een recensent: "een vocale en theatrale uitstraling die van "Harawi" een muzikaal genot maakte van aristocratische allure"
Als soliste wordt ze veel gevraagd in het buitenland en maakt concertreizen o.a. naar Japan. Daar werkt ze samen met de componist Atsuhiko Gondai, die voor haar de composities: "Rosario" en "Poeme de la Force" schreef. Samen met de actrice Elsie de Brauw gaf ze gestalte aan het Muziektheaterstuk "Vuile Dieve". Uitgebracht door ZTHollandia en regie van Paul Koek. In de interactieve opera "Heptamerone" van de oostenrijkse componist Gerhard Winkler zong ze de "Frau". Deze opera ging mei 2002 tijdens de Münchener Biennale in premiere.
In maart 2003 zal ze als Jeanne d'Arc te zien en te horen zijn bij ZTHollandia in "Dark" met muziek van Calliope Tsoupaki.Rob Broek
De pianist Rob Broek studeerde bij onder meer Hans Dercksen, Alexander Warenberg, Jan Gruithuyzen en Ludmila Baslavskaja. Nadat hij in 1993 afstudeerde aan het Conservatorium van Rotterdam speelt hij concerten zowel binnen als buiten Europa. Dat betreft voornamelijk concerten met kamermuziek, maar ook solorecitals, radioopnames, concerten met symfonieorkesten en masterclasses. Daarnaast verleende hij zijn medewerking aan diverse cd-opnames. Sinds 1994 werkt hij als repetitor aan het Conservatorium van Rotterdam. Hij trad op als solist bij verschillende orkesten, waaronder het Rotterdams Philharmonisch Orkest.Hans Witteman
Hans Witteman heeft gestudeerd bij Piet Honingh aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, en heeft daar in 1985 zijn einddiploma klarinet behaald. Zijn voorkeur voor hedendaagse muziek uitte hij in de productie van muziekprojekten als STORM, DRANG en STUDIO K. In zijn conservatoriumtijd maakte hij reeds kennis met de Klezmer muziek en de Balinese gamelan. Nog altijd speelt hij in gamelan ensemble GENDING. Momenteel speelt Hans, naast remplacantwerk in orkesten, voornamelijk eigentijdse kamermuziek o.a. in componistencollectief "W.O.R.M.", het "Mesdag blaasquintet" maar zijn voornaamste arbeidsterrein ligt bij muziekgroep "Ereprijs". Tenslotte is hij werkzaam bij de Haagse muziekschool “Koorenhuis” als docent klarinet/basklarinet.Fredrike de Winter
Fredrike de Winter studeerde slagwerk aan het Utrechts Conservatorium, waar ze haar U.M. diploma in 1990 met onderscheiding behaalde. Als free-lancer verleent ze regelmatig medewerking aan o.a. het Nieu w Ensemble, het Asko ensemble, het Schonberg Ensemble. Ze is vast lid van de Slagwerkgroep Den Haag. Met verschillende gezelschappen maakte ze tournees naar o.a. de Verenigde Staten, Japan, China en Indonesie. Verder is ze gespecialiseerd in het maken van kamermuziek, houdt ze zich bezig met muziek en theater, en vormt ze een improvisatie-duo met fluitiste Noortje Huiskens.Henrice Vonck
Henrice Vonck is artistiek leider van de Balinese gamelangroep Irama legong en specialist op het gebied van Balinese muziek. Na haar pianostudie aan het Sweelinck Conservatorium maakte ze vele studiereizen naar Bali. In 1997 sloot ze haar studie muziekwetenschappen af met een promotieonderzoek naar de muziek bij wayang kulit (schimmenspel) in Noord Bali.Elsje Plantema
Elsje Plantema is artistiek leider van de Javaanse gamelangroep "Widosari" en leidt sinds 1978 diverse gamelan-orkesten en ensembles. Ze heeft na haar studie musicologie lange studiereizen gemaakt naar Midden Java waarvoor ze een beurs van de regering ontving. Als docent gamelan is ze verbonden aan het Rotterdams Conservatorium, Muziekschool Amsterdam en het Amsterdams Conservatorium.