Activiteiten 2009

LUISTERSALON ARTI ET AMICITIAE - 1 - 4 DECEMBER 2009

Dinsdag 1 december tot en met vrijdag 4 december vindt er weer een LuisterSalon plaats met non-stop muziek van veertig Nederlandse vrouwelijke componisten in ARTI ET AMICITIAE, in de nieuwe Brinkgreve vleugel, ingang Rokin 114, 1012 LB Amsterdam.

Feestelijke opening dinsdag 1 december om 17.00 uur
Inloop vanaf 16.30 uur.
Van 17.00 - 18.00 uur receptie met een drankje.
Precies om 18.00 uur gaat de LuisterSalon van start.

1 december 17.00-22.00 uur
2 december 16.00-21.00 uur
3 december 16.00-21.00 uur
4 december 16.00-21.00 uur, aansluitend feestelijke afsluiting met een optreden van jazz-saxofoniste Esmee Olthuis en pianist Albert van Veenendaal.
Entree 3 euro (Artileden gratis)

Luister naar vijf uur non-stop muziekopnames en ontdek de diversiteit en rijkdom van Nederlandse vrouwelijke componisten. Met o.a. Vanessa Lann, Calliope Tsoupaki, Alison Isadora, Ana Mihajlovic, Hanna Kulenty, Claudia Rumondor (winnares van de Henriette Bosmansprijs publieksprijs 2008), Sinta Wullur met aandacht voor gamelan, geluidskunstenaar Dyane Donck, improvisator Felicity Provan, jazz-componiste Esmee Olthuis, klankinstallatiekunstenaar Yolande Harris en vele andere talenten.

Stichting Vrouw en Muziek organiseert de LuisterSalon dit keer in samenwerking met Kunstenaarssocieteit Arti et Amicitiae. Bij de LuisterSalon kunt u muziekopnames in allerlei stijlen van vrouwelijke componisten beluisteren in een rustige, speciaal ingerichte ruimte. Veel van de componistes zullen aanwezig zijn en er wordt een tafelexpositie ingericht met informatie, cd's en boeken.


LUISTERSALON RADIO-UITZENDING
zaterdag 31 oktober 2009 Cafe Sonore op VPRO Radio 6 21:00- 1.00 uur

Deze vier uur durende Cafe Sonore radio-uitzending van 31 oktober 2009 is een miniversie van de LuisterSalon. Het is de allerlaatste extra lange Cafe Sonore, en daar moet een feestje van gemaakt worden vindt samensteller/presentator Armeno Alberts. En dat gaat wel lukken met veel van de componistes live in de studio. Luister en ontdek de diversiteit en de rijkdom van Nederlandse vrouwelijke componisten.

Het eerste uur (21.02 - 22.00) staat in het teken van jazz en improvisatie. Tafelgasten zijn Nicoline Souter, Esmee Olthuis en Felicity Provan voor een gesprek over de kunst van het improviseren. Uiteraard klinkt ook hun muziek.

Het tweede uur (22.00 - 23.00) wordt gewijd aan elektro-akoestische muziek. Gasten zijn Keyla Orozco en Aliona Yurtsevich voor een gesprek over gecomponeerde en geimproviseerde muziek in combinatie met elektronica. Naast de muziek van de gasten klinkt ook werk van Katarzyna Glowicka en Naomi Sato.

Het derde uur (23.00 - 24.00) is ingeruimd voor geluidskunst.Aan tafel schuiven aan Anne Welmer en Stephie Buttrich voor een gesprek over installatiekunst, radiofonie en hun eigen geluidskunstwerken. Ook klinkt werk van Cathy van Eck, Yolande Harris, Hanneke Vos en Dyane Donck.

In het vierde uur (24.00 - 01.00) klinkt de radiofonische kompositie Pulsars. Met dit in opdracht van Cafe Sonore gecomponeerde werk sleepte Rozalie Hirs een Mention in de wacht tijdens het IREM 2007. Verder een gesprek met Anne La Berge, samenstelster van de LuisterSalon. La Berge maakte in 2006 voor Cafe Sonore het radiofonische werk Inkage. Ook dat stuk is dit uur nog eens te beluisteren.

Na afloop zal de radio-uitzending op het Internet geplaatst worden en kan daar ieder moment beluisterd worden.
http://cafesonore.radio6.nl/2009/10/


Activiteiten 2008

LuisterSalon 2008

Op zaterdag 13 december heeft de LuisterSalon 2008 plaatsgevonden, georganiseerd door Stichting Vrouw en Muziek in samenwerking met Theater Korzo, Den Haag. Het was een zeer geslaagd evenement. Anne La Berge had het programma samengesteld op basis van inzendingen van de componistes. Korzo was een zeer geschikte plek, mede door de gastvrijheid van programmeur Sylvia Stoetzer.

Tijdens de LuisterSalon werd non-stop muziek van 54 Nederlandse vrouwelijke componisten ten gehore gebracht. De LuisterSalon 2008 duurde van 12.00 tot 19.00 uur. Diverse creatieve uitingen van Nederlandse vrouwelijke componisten waren te beluisteren in de vorm van geluidsopnames tussen de ongeveer 5 en 10 minuten. Van elke componiste werd een foto, naam en website geprojecteerd, voorafgaand aan het te spelen werk.

De muziekprogrammeur van het Korzo Theater, drs. Sylvia Stoetzer, gaf tussen 15.00 uur en 16.00 uur een korte lezing over muziektheater en welke rol vrouwelijke componisten en regisseurs daarin (kunnen) spelen en in de geschiedenis hebben gespeeld. Aansluitend hierop liet zij de componisten Nicoleta Chatzopoulou en Kate Moore en de regisseurs Lotte de Beer en Matthias Mooij aan het woord in de vorm van een interview; van hen werd 's avonds het muziektheaterproject Double MiXed! gepresenteerd. Na afloop van de LuisterSalon is een deel van het publiek gebleven voor een kort diner en voor de avondvoorstelling.

Er is een set van zes dvd's gemaakt als weergave van de complete LuisterSalon 2008. Deze dvd-set is onder andere te beluisteren in de mediatheken van Muziek Centrum Nederland (http://www.mcn.nl/) en van IIAV/Aletta (www.aletta.nu).

De LuisterSalon 2008 fungeerde als een symposium waar de componisten, programmeurs en het publiek kennis konden maken met de nieuwste muziek en Nederlandse componistes. De LuisterSalon is een zeer interessante manier om muziek te presenteren. Een aantal publieksleden hebben commentaar gegeven over hoe bijzonder het is om, in deze haastige tijd, in een intieme ruimte geconcentreerd muziek te beluisteren, zonder koptelefoons, zonder beeld, zonder storingen. Het was ook deze keer een interessante lange marathon van veel verschillende stijlen en bezettingen achter elkaar.



Feestelijke bijeenkomst

Op donderdag 17 januari 2008 organiseerde Stichting Vrouw en Muziek in samenwerking met het IIAV, het Internationaal Informatiecentrum en Archief voor de Vrouwenbeweging (thans Aletta, instituut voor vrouwengeschiedenis), een feestelijke bijeenkomst, tevens nieuwjaarsborrel. Hierbij werd gevierd dat het archief en de collectie bladmuziek en CD's van Stichting Vrouw en Muziek nu zijn ondergebracht bij het IIAV en via de Database Vrouw en Muziek toegankelijk zijn: http://www.aletta.nu/aletta/nl/collecties/muziekwerken
Tussen 12.30 tot 16.30 uur werd de succesvolle LuisterSalon van 30 juni herhaald met vier maal een uur muziek van vrouwelijke componisten. Tevens was er ieder uur een rondleiding door het IIAV. Om 17.00 uur begon het officiële gedeelte.
Sprekers waren Professor Dr. Saskia Wieringa, directeur van het IIAV en fluitiste Eleonore Pameijer, voorzitter van Stichting Vrouw en Muziek. Tilly Vriend, coördinator databases, gaf een presentatie van de nieuwe database.
De bijeenkomst werd opgeluisterd door de uitvoering van Franse Chansons gecomponeerd door Marjo Tal (1915-2006), uitgevoerd door zangeres Patricia Werner Leanse. Aansluitend was er een feestelijke nieuwjaarsborrel.


Activiteiten 2007

LUISTERSALON 30 JUNI

De kleinschalige en intieme Listening Room, die wij juni 2006 samen met Stichting voLsap en Pamela Madsen organiseerden, was vorig jaar een groot succes. In 2007 organiseerden wij een Nederlandse versie met verschillende muziekgenres: de LuisterSalon, op zaterdag 30 juni 2007, in het Bimhuis.
Met de LuisterSalon bood Stichting Vrouw & Muziek een feestelijke middag aan, waarin diverse uitingen van Nederlandse vrouwelijke componisten en geluidskunstenaars uit heden en verleden werden gepresenteerd in de vorm van geluidsopnames. Op deze middag waren non-stop werken te beluisteren van o.a. Rozalie Hirs, Anne La Berge, Alison Isadora, Anne Wellmer, Sinta Wullur, Vanessa Lann, Tera de Marez Oyens en Henriette Bosmans.
Als onderdeel van de middag werd er een forum gehouden, over het scheppende aandeel van vrouwen in de Nederlandse muziek.


Activiteiten 2006

LISTENING ROOM

Op 29 juni 2006 organiseerden Stichting Vrouw en Muziek en Stichting voLsap de eerste Nederlandse versie van de International Women's Electroacoustic Listening Room Project: een dag lang elektro-akoestische muziek van internationale vrouwelijke componisten. In een intieme ruimte, studio 1 van het BIMhuis in het Muziekgebouw in Amsterdam, kon men komen luisteren naar een grote selectie muziekopnames en met elkaar van gedachten wisselen.

Het International Women's Electroacoustic Listening Room Project (WEALR) is onderdeel van het Annual Festival of Women in New Music aan Cal State Fullerton, dat jaarlijks in maart plaats vindt en nu in de vijfde jaargang is. Het wordt georganiseerd door componist en muziektheoreticus Pamela Madsen. Zij was deze dag bij de Nederlandse Listening Room aanwezig.

In het International Women's Electroacoustic Listening Room Project komt een divers scala van elektro-akoestische muziek aan bod, zoals elektronische muziek, klassieke computermuziek, soundscapes, meditatieve muziek, improvisaties en geluidskunst. Voor de Nederlandse Listening Room in 2006 had Anne La Berge een extra uur samengesteld met muziek van Nederlandse vrouwelijke componisten.

De volledige lijst met muziekwerken en meer informatie over het International Women's Electroacoustic Listening Room Project in dit document.

 


Cathy Berberian: Pioneer of Contemporary Vocality and Performance

Stichting Vrouw en Muziek ondersteunde het congres: Cathy Berberian: Pioneer of Contemporary Vocality and Performance, dat 26-28 april 2006 in Amsterdam plaats vond.

Meer informatie over dit congres is te vinden op http://www.contemporaryvocalities.nl/

 


Activiteiten 2004

   WOMEN’S BEST SPETTEREND AFSCHEIDSCONCERT   

Zaterdag 20 November 2004

Uilenburger Synagoge

Middagprogramma 15.00 - 17.00 uur  

Avondprogramma 20.15 - 22.15 uur

Toegang gratis

MIDDAGPROGRAMMA - aanvang 15.00 uur Irene Maessen

Irene Maessen – sopraan,  Marja Bon piano en Eleonore Pameijer – fluit

  • Germaine Tailleferre (1892-1983) - Pastorale, Forlane

  • Anna Cramer (1873-1968) 4 liederen

  • Sylvia Maessen (1959) - Dichters (Guido Gezelle) (2003)

  • Lili Boulanger (1893-1918) - Nocturne, Cortège 

  • Henriëtte Bosmans (1895-1952) - Lied voor Spanje

  • Calliope Tsoupaki (1963) - Calliope

  • Rosy Wertheim (1888-1949) - Trois Chansons

Eleonore Pameijer Tatiana Koleva

  • Terry Winter Owens - 336: Sources of Light (1996) (Europese première)

  • Keiko Abe - Michi (1979)

  • Huba de Graaff (1959) - Requiem (sneak preview) (2004)

KAIDA: Karina Erhard - fluit en Fie Schouten - bassethoorn

  • Sinta Wullur (1958) - Promenade (2000) fluit

  • Iris Szeghy (1956) - Préludio e Danza (1994) bassethoorn

AVONDPROGRAMMA - Aanvang 20.15 uurKAIDA: Fie Schouten en Karina Erhard

John Addison - cello en Edward Janning - piano

  • Elisabeth Kuyper (1877-1953) - Ballade voor cello and piano (1912) opus 11, g klein

ESCHER TRIO : Jeroen Bal - piano, Sonja van Beek - viool en Johan van Iersel - cello

  • Rebecca Clarke (1886-1979) - Pianotrio

Lorre-Lynn Trytten - (alt)viool , Maud Sauer - hobo , Corrie van Binsbergen - gitaar en Tatiana Koleva - marimba  

  • Tot slot een spectaculaire afsluiter van de avond: improvisatietalenten worden gebundeld voor een heuse jamsessie.

Corrie van Binsbergen Tatiana Koleva

Reserveren (gewenst!): 020 694 73 17, info@vrouwenmuziek.nl

De Uilenburger Synagoge ligt aan de Nieuwe Uilenburgerstraat 91 te Amsterdam (een zijstraat van de Jodenbreestraat, nabij het Waterlooplein). Bereikbaar met tramlijn 9 en 14 of met de metro (halte ‘Waterlooplein’).

^


   DEBAT VRIJDAG 22 OKTOBER 2004   

Op 21 september jongstleden werd bekend dat de Stichting Vrouw en Muziek met ingang van 1 januari 2005 geen subsidie meer zal ontvangen van het ministerie van OCW. Voor Vrouw en Muziek heeft deze beslissing verstrekkende gevolgen met als mogelijke consequentie het opheffen van de stichting.

Dankzij de subsidie die wij sinds 2001 ontvingen is er door Vrouw en Muziek veel bereikt. In de komende jaren hadden wij hierop willen voortbouwen. Wij zagen juist nu veel concrete mogelijkheden om het compositiewerk van vrouwen breder onder de aandacht te brengen en om jonge vrouwelijke componisten te ondersteunen bij hun werkzaamheden. Het feit dat op dit moment een bescheiden aantal vrouwelijke componisten naam heeft gemaakt of aan het maken is, zien wij als een buitenkans. Deze vrouwen kunnen dienen als stimulerend voorbeeld voor anderen.

De Raad voor Cultuur, op wiens advies OCW zich baseert, is “niet onder de indruk van de wijze waarop Vrouw en Muziek haar functie de afgelopen jaren heeft vervuld.” De Raad acht het “effectiever om de promotie van composities van vrouwelijke componisten via breder gerichte genre-instituten te laten lopen, […] vanwege het grotere netwerk waarin zij opereren en de grotere uitstraling van deze instellingen.”

De vraag is nu wat de toekomstige rol van de Stichting Vrouw en Muziek zou kunnen en/of moeten zijn. Daarover willen wij graag van gedachten wisselen met iedereen die onze stichting en het werk van vrouwelijke componisten een warm hart toedraagt.

Stichting Vrouw en Muziek organiseert een debat op vrijdag 22 oktober tussen 15.00-17:00 uur in de Van Gilse Zaal bij MuziekGroep Nederland aan de Paulus Potterstraat 14 te Amsterdam. Onder voorzitterschap van Heleen Koldewee, voorzitter van het bestuur van de Stichting Vrouw en Muziek, zullen onder andere de volgende onderwerpen aan de orde komen:  

  • Heeft OCW gelijk met de opvatting dat de aandacht voor werken van vrouwelijke componisten een deelbelang is dat goed door een grotere organisatie behartigd kan worden? 

  • Hoe zou je in deze tijd een bijdrage kunnen leveren aan de emancipatie in het Nederlandse muziekleven?

  • Hoe kun je de mensen bereiken met onze boodschap?

  • Of is speciale aandacht voor het werk van vrouwelijke componisten niet meer nodig?

Tevens zullen we praten over de praktische consequenties van de diverse standpunten. U bent van harte welkom.        

Lees het advies van de RvC

^