History

The documentation centre of Stichting Vrouw en Muziek has been moved to Aletta, institute for women's history in Amsterdam. It is open to the public monday - friday. For browsing the catalogues and for more information please visit http://www.aletta.nu.


Some of the activities organized by the Dutch Women and Music Foundation until 2004:  

1. Concerts >
2. Salons >
3. Publications >
4. CDs >


1. Concerts

^


2. Salons

  • 'Korte metten met verborgen wetten' [Short Strokes to Finish off Hidden Rules]: a debat on the positioning of contemporary women composers  

^


3. Publications  

  • Helen Metzelaar, "Women and 'Kraakgeluiden' ['Squat sounds']:the participation of women improvisers in the Dutch music scene", Organised Sound 9/2, August 2004.
  • Helen Metzelaar, “Zonder muziek is het leven onnodig”. Henriëtte Bosmans (1895-1952), een biografie (Zutphen: Walburg Pers 2002).
  • Helen Metzelaar, “A Young German Girl Visits Holland: Nina d'Aubigny von Engelbrunner's Travel Journal, 1790-1791” in Rebecca Grotjahn en Freia Hoffmann (red.), Geschlechterpolaritäten in der Musikgeschichte des 18. bis 20. Jahrhunderts (Herbolzheim: Beiträge zur Kultur- und Sozialgeschichte der Musik 2002) dl 3: 177-186).
  • Petra van Langen, "De Stichting Vrouw en Muziek" in: Raffia (KU Nijmegen, Centrum voor Vrouwenstudies), jrg. 13/3 (2001), p. 20-21.
  • Helen Metzelaar, "De positie van componerende en musicerende vrouwen in de negentiende eeuw" in Een Muziekgeschiedenis der Nederlanden (Amsterdam University Press 2001) 448-454.
  • Helen Metzelaar, "Klassieke muziek kent weinig vrouwelijke componisten" in: Raffia (KU Nijmegen, Centrum voor Vrouwenstudies), jrg. 13/3 (2001), p. 19-20.  

  • Helen Metzelaar, “Niet zo erg Hollands”. Dagboek van een reis naar Nederland, 1790-1791, door Nina d'Aubigny, inleiding H. Metzelaar, vertaling H. Metzelaar en E.R. d’Engelbronner (Hilversum: Verloren 2000).
  • Helen Metzelaar, From Private to Public Spheres: Exploring Women's Role in Dutch Musical Life from c. 1700 to c. 1880 and Three Case Studies (Utrecht: Kon. Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 1999).
  • Helen Metzelaar, "De precaire positie van de componiste: naar een beter gender-evenwicht in het muziekleven" in Mens en Melodie 1999, 54: 161-165.
  • Helen Metzelaar, "Elisabeth Kuyper" in Women Composers: Music Through the Ages (New York: G.K. Hall 1999), dl 6: 371-381.
  • Helen Metzelaar, "Gertrude van den Bergh" in Women Composers: Music Through the Ages (New York: G.K. Hall 1998), dl 3: 329-339.
  • Helen Metzelaar, "Josina Anna Petronella van Boetzelaer" in Women Composers, Music Through the Ages (New York: G.K. Hall 1998), dl 4: 22-62.
  • Helen Metzelaar, "Postwar Eggs from Holland: Benjamin Britten and Henriëtte Bosmans" in Muziek & Wetenschap, Dutch Journal for Musicology 6 (1997/98): 223-237.
  • Helen Metzelaar, bespreking van Margaret Myers' Blowing Her Own Trumpet: European Ladies' Orchestras & Other Women Musicians 1870-1950 (Sweden: 
    in Women and Music: A Journal of Gender and Culture 1997) dl 1: 71-77.
  • Helen Metzelaar, "'Musicians wrestle everywhere': Emily Dickinson and Dutch Composers" in Key Notes 30/3 (1996): 24-28.
  • Helen Metzelaar, "Een geschiedenis in vogelvlucht: Nederlandse componistes in de twintigste eeuw" in J. Nuchelmans (red.), Muziek in de 20ste eeuw (Baarn 1995): 67-78.
  • Helen Metzelaar, lemmata over Nederlandse componistes in J.A. Sadie en R. Samuel (red.), The New Grove Dictionary of Women Composers (Londen 1994).
  • Helen Metzelaar, "O Breath, from Nadia Boulanger to Elliott Carter" (Rotterdamin: in Elliott Carter 1993).
  • Helen Metzelaar, "Componeren als sacrale handeling" in Mens & Melodie 47 (1992) 328-334.
  • Helen Metzelaar, redactie, inleiding en bijdrage: Zes Vrouwelijke Componisten (Zutphen: Walburg Pers). Eervolle vermelding van de Dordtse Academie, 1992.
  • Ro van Hessen en Helen Metzelaar, Vrouw & Muziek Informatiegids (Amsterdam: Werkgroep Vrouw en Muziek 1986) ISBN 90-9001542-6.

^


4. CDs

^